PENGEDAR SELURUH NEGARA UNTUK PRODUK ALPHA LIPID LIFELINE DAN SLIM DIET 2 DIPERLUKAN. HUBUNGI /SMS 012- 6525171 ATAU EMEL : askmesd2@gmail.com

Monday, June 7, 2010

PERBEZAAN PROTEIN DALAM SOYA

APAKAH PERBEZAAN PROTEIN SOYA, PROTEIN SOYA ISOLATE, TEPUNG SOYA, SERBUK PROTEIN DAN WHEY PROTEIN ISOLATE

Tidak semua sumber makanan dari soya mempunyai kandungan karbohidrat yang rendah. Adakah anda sudah pasti yang manakah diantara bahan-bahan diatas mengandungi kandungan karbohidrat yang rendah ?

Tepung soya dan juga serbuk soya (protien powder) adalah diperbuat dari kacang soya. Kedua-duanya mengandungi protien dan juga karbohidrat dan kerap juga dimakan oleh pengamal diet SD2 tanpa disedari akan kandungannya yang sebenar. Serbuk soya dikisar dengan lebih halus dari tepung soya dan oleh itu lebih berkesan jika kita kita membuat shakes. Tepung soya, lebih sesuai untuk masakan kerana lebih likat dari serbuk soya dan oleh itu mengandungi kandungan karbohidrat yang lebih tinggi.

Protien soya isolate pula diperbuat dengan memisahkan protien dari kandungan karbohidrat yang terdapat didalam kacang soya, menyebabkan ianya mempunyai kandungan karbohidrat yang lebih rendah daripada serbuk soya atau tepung soya yang biasa. SD2 sebenarnya diperbuat dari protien soya isolate yang rendah karbohidrat dan ianya tidak sama dengan bahan-bahan lain yang bersumberkan soya yang kita makan.

Serbuk protien adalah sumber protien asli, kebiasaannya dari telur atau dari serbuk protien tumbuh-tumbuhan (vegetable-based). Perlu kita fahami bahawa serbuk protien juga mengandungi bahan berkarbohidrat dan gula yang tersembunyi. Pastikan anda membaca lebel nutrisi pemakanan untuk memastikan berapakah kandungan karbohidrat dan gula didalam makanan tersebut.

Whey Protein Isolate (WPI) adalah dikira sebagai protien yang paling tinggi kualitinya diatas dasar keupayaan badan manusia untuk menghadamkannya. Ianya mempunyai kandungan karbohidrat yang tersangat rendah, mempunyai kandungan protien yang tinggi serta boleh dikatakan tidak mengandungi apa-apa lemak langsung. Ia juga telah menunjukkan keupayaan untuk meningkatkan sistem ketahanan badan dengan menambahkan tahap glutathione didalam sel badan, iaitu salahsatu bahan antioksida yang penting untuk tubuh manusia.

Fahamilah dengan betul-betul perbezaan makanan ini supaya anda tidak termakan karbohidrat yang tersembunyi.





No comments:

Post a Comment